Firefox 2 och Internet Explorer 7 släppt

Det har hänt en massa kul för oss som gillar webbläsare de senaste dagarna. Först släppte Microsoft 7:e versionen av sin webbläsare, Internet Explorer, och nu har Mozilla släppt version 2 av sin Firefox.

Internet Explorer 7

Jag är väldigt positiv till att Microsoft äntligen (version 6.0 släpptes 2001) har uppdaterat sin webbläsare. Det som jag har sett mest fram emot med den nya versionen av Internet Explorer är att Microsoft nu skall stödja webbstandarderna bättre än dom gjort förut. För mig som har utvecklat ett par hemsidor har Internet Explorers ovilja att följa webbstandarderna kostat många många extra timmar för att få designen att stämma i både Internet Explorer och övriga webbläsare.

Jag har själv inte testat att installerat den nya versionen utav Internet Explorer men skulle verkligen rekommendera alla som fortfarande använder Internet Explorer att uppdatera till version 7. Dels för att göra det lite enklare för oss utvecklare men också för alla nya funktioner som har tillkommit i version 7. Läs mer om funktionerna här: Internet Explorer 7 är här

Dock så kan det vara värt att tänka på att webbläsaren inte finns på Svenska ännu. Dessutom så finns det ett par stycken som är missnöjda med Internet Explorer 7, bland annat här, här och här.

Anledningen till att jag kommer att köra med Internet Explorer 6 ett tag till är att jag använder den för att kontrollera så att de webbsidor som jag skapar ser ok ut i alla webbläsare. Fungerar dom bra i Internet Explorer 6 så skall dom förhoppningsvis se ok ut i 7:an också.

Firefox 2

Även Mozilla har lanserat en ny version av sin webbläsare. Dom har smygsläppt den i alla fall, den skall officiellt släppas i morgon. Jag har själv använt Firefox 2 beta i ett par veckor nu och jag gillar den skarpt. Dels så har den fått ett par nya bra funktioner och så verkar den ha blivit lite mer minnessnål. Webbsnack går igenom alla nya funktioner här: Alla nyheter i Firefox 2.0 – med skärmdumpar

Jag rekommenderar verkligen alla er som fortfarande surfar med Internet Explorer att testa på Firefox. Det är en mycket bättre webbläsare, framförallt om ni testar på extensions. Vill ni inte installera Firefox på er dator så kan ni köra med Firefox portable. Det är Firefox som är omgjord för att kunna köras utan att man installerar det. Bara att lägga in på valfri plats på hårddisken eller på ett USB minne.

Här är lite vad andra bloggar har skrivit om Firefox och Internet Explorer:

Ladda ner de nya versionerna här:

Andra bloggar om: , , , ,

1 comment so far

  1. aureliarollins7731 on

    […] pull down the laptop lunch container. Clockwise, starting from top left: chopped up organic carrot, chickpea cutlets, sautu00e9ed collards, and sp Click http://www.l33turl.com/justgoo091730


Kommentera

