Svensk rättstavning i Firefox 2

Jag tog äntligen steget och bestämde mig för att installera Firefox 2. Det var Mimo som övertygade mig med sin kommentar på mitt inlägg: Firefox 2 RC1 släpps klockan 00:00 i natt.

Jag trodde att de flesta av mina Firefox extensions skulle sluta fungera när jag gick över till Firefox 2 men det var inga större problem, de flesta tilläggen verkar vara uppdaterade så att dom fungerar i Firefox 2.

Jag har bara använt Firefox 2 i ca 3h för tillfället så det är svårt att säga om det är några problem med RC2 men det verkar vara lugnt. Den enda större skillnaden som jag har märkt med Firefox 2 är funktionen för rättstavning men den är grymt skönt att ha emellanåt.

Det är också därför som jag har bestämt mig för att skriva detta inlägg, jag har nämligen fått en del sökmotor trafik till min blogg som verkar leta efter en Svensk ordlista till Firefox 2.

Om man vill ha en Svensk ordlista till sin Firefox webbläsare så är det bara att gå hit: Svensk rättstavningsordlista och ladda ner ordlistan som extension. Efter det är det bara att starta om Firefox, högerklicka i ett textfält och välja Språk – Svenska.

Du måste också markera ”Kontrollera avstavning” som också kommer upp vid högerklick i ett textfält. Efter det så skall det bara vara att stava fel. Felstavade ord blir markerade med en röd linje under dem, då är det bara att högerklicka på ordet för att få upp en lista med rättstavade ord.

Andra bloggar om: , , , , , ,

6 comments so far

  1. Mimo on

    Visst är Firefox 2 RC1 bra?
    Stavningsfunktionen är bara en bland flera finfina tillägg. Kommer aldrig gå tillbaka till IE (om inget extraordinärt händer)

    Mvh
    /Mimo

  2. Magnus "Peacegrove" on

    Bäst o prova. Rättstavning finns ju redan i Max OS X, men en titt måste räven absolut få🙂

  3. Andy on

    Mimo: Ja jag gillar absolut Firefox 2. Har tyvärr inte hunnit testa 2:an speciellt mycket men rättstavningen + Google suggest direkt i webbläsaren var två väldigt trevliga tillägg. Jag håller absolut med dig om att aldrig gå tillbaka till IE.

    Magnus: Tycker absolut att du skall testa Firefox 2. Aven om jag har hört att Safari skall vara en väldigt bra webbläsare så tror jag att Firefox + extensions är en svårslagen kombination.

  4. Béatrice Karjalainen on

    Tack för tipset om svenskarättstavning. Den fungerar finfint.

  5. BrunoBarkels on

    Hej! Vill gärna ladda hem Firefox 2rc Har försökt men inte lyckas.Vad gör jag för fel?

    Vänlig hälsning.

    BrunoSthlm


Kommentera

