Ljudboksförlagen och piratkopiering

Läste en artikel på idg.se om hur bokförlagen hanterar piratkopierings problemet på olika sätt när det gäller ljudböcker. Den ena sidan kände jag igen från musikbranschen: kopieringsskydd på CD skivor tillsammans med oviljan att ta till sig ny teknik (mp3).

Däremot blev jag väldigt glad, och överraskad, när jag läste om sättet som eLib hanterade piratkopieringen:

Från idg.se:

”Fabian Fischer är vd på Elib, som är ett företag som distribuerar mp3-böcker från en rad svenska förlag. Han tillhör dem som inte tror att kopieringsskydd är det rätta medlet mot piratkopiering.
– De förlag vi jobbar med fick upp ögonen för hur de skulle göra när de tittade på fildelningssajterna: Vilka av våra böcker ligger där? Jo, där ligger redan alla våra böcker.

Hur ska man då få kunderna att välja det lagliga alternativet? Jo, genom att göra det så bra och attraktivt som möjligt.
– Det är ofta en massa krångel med kopieringskyddet, och så sitter kunden där och blir förbannad och väljer det illegala istället för att det är bättre att använda, säger Fabian Fischer.”

Fabian vill alltså bekämpa piratkopieringen genom att erbjuda kunderna bra lagliga alternativ. Känns som att det är ett väldigt naturligt och bra sätt att förhålla sig till piratkopiering men ändå är det ytterst sällan jag hört om någon som använder den metoden.

Jag har försökt att lyssna på en ljudbok en gång men jag insåg snart att jag är lite för dålig på att göra mer än en sak i taget. Att försöka göra något nyttigt som att diska eller städa samtidigt som jag lyssnade klarade jag inte av och att bara ligga och lyssna på en bok har jag inte tålamod till. Gissar att man behöver en kvinnlig hjärna för att klara av det där med ljudböcker.

Men även om jag inte kommer att bli en framtida kund till deras ljudböcker så önskar jag dom lycka till. Jag hoppas (och tror) verkligen att deras förhållningssätt till kunderna kommer att fungera.

 

eLib’s Ljudböcker

Artikeln hos idg.se: Piratkopiering delar ljudboksförlagen i två läger

Alfa Beta 2.0: Bokpirater delar förlagsbranschen

 

Andra bloggar om: , ,

1 comment so far

  1. Anders Juhlin on

    Hur man lyssnar på ljudböcker? Släng ut diskmaskinen.


Kommentera

