Google PageRank uppdatering

Det verkar som att Google håller på att uppdatera sitt PR (PageRank) för tillfället, eller sitt synliga PR värde i alla fall. För er som inte känner till Google PR så är det ett sätt för Google att mäta hur ”viktig” en viss sida är. De flesta verkar vara överens om att PR värdet inte är speciellt viktigt för hur högt man hamnar i sökresultaten hos Google längre men det är ändå viktigt eftersom det är sidans PR som många webbmastrar går efter när dom letar efter länkbyten och liknande.

Google PR bestäms huvudsakligen av antalet inlänkar till din sida, och efter hur mycket PR dom sidorna har. Det finns dock bra många fler kriterier för att bestämma en sidas PR. Denna bloggen är tyvärr alldeles för ny (har för få inlänkar) för att få något PR värde denna uppdateringen.

Ni som vill veta vad er sida har i PR kan installera Google toolbar. Där finns ett fält som säger hur mycket PR den sidan ni besöker har i PR. Det verkar dock som att det nya PR värdet inte har börjat synas i Google toolbar ännu. Ni kan använda denna sida för att kolla er sidas PR.

Jag tog och kollade runt lite bland några av mina favorit bloggar för att se vad dom verkar få för nytt PR värde:

Sida Gammalt PR Nytt PR
Beta Alfa 2.0 2 6
Rund kvadrat 5 4
Modeskeppet.se 0 5
LarsOlofsson.se 4 5
Fyra nyanser av brunt 5 6

 

Dock så skall ni ta siffrorna ovan med en nypa salt. Det verkar inte som att dom är klara med uppdateringen så det kan nog ändras en del.

 

Uppdaterat: Jag såg att idg.se verkar få PR8 vilket är väldigt bra. Jag känner bara till ett par andra Svenska sajter som har PR8 bl.a. kth.se och chalmers.se (liu.se har PR8 men verkar bli av med det nu).

 

 

Andra bloggar om: , , , ,

4 comments so far

  1. Uppdatering av PageRank on

    […] Enligt flera källor (1, 2) så uppdaterar Google just nu PageRank. Detta brukar ta någon dag innan det stabiliserar sig. För min del ser det just nu ut att bli ned till en 4:a – något jag dock finner mycket konstigt med tanke på att jag haft en stark länktillväxt den senaste tiden. […]

  2. agaton on

    Kul att min blogg klassas som en av din favoriter!🙂

    Och kul med PR-uppdatering. Man får hoppas PR6 håller sig!

  3. […] I Google toolbar, rapporterar bland andra Rund kvadrat och IT Teknik. Egentligen var själva uppdateringen av PageRank redan i juli men det är först nu det har börjat hända saker i våra Google toolbar (det vanligaste verktyget för att kolla en sajts PR). […]

  4. Mattias on

    Japp, kul att vara en favvis. Även om jag är sen att se inlägget.

    PR är lite knivigt. Av tekniska skäl fick jag ändra på bloggens adress i juni och det har tagit fram till nu att få min PR ändrad.

    Å andra sidan har denna uppdatering lett till att mina Photoshopguider äntligen börjat sega sig om de konkurrenter som inte uppdaterat sig på flera år.


Kommentera

